Langkah / Masa | Isi pelajaran | Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran | Bahan / Catatan | Kesepaduan |
Set induksi ( 2 minit ) | Teka-teki mengenai watak dalam cerita | -Guru memberikan teka-teki kepada murid-murid. | Boneka kertas | |
Langkah 1 ( 3 minit ) | Memperkenalkan judul cerita dan watak dalam cerita | -Guru memperkenalkan judul cerita iaitu Semut oh semut - Guru memperkenalkan watak-watak yang terdapat di dalam cerita. | Kad bergambar Boneka kertas TV ajaib | |
Langkah 2 (10minit ) | Menceritakan kisah Semut Oh Semut dan bersoaljawab sewaktu sesi bercerita. | -Guru menceritakan kisah semut oh semut sambil menggunakan boneka sarung tangan. -Guru dan murid bersoaljawab sepanjang sesi bercerita dijalankan. | Boneka sarung Tangan | PSE 2.3.6 Berinteraksi dengan yakin |
Langkah 3 ( 6 minit ) | Menceritakan semula cerita tersebut | -Murid diminta menyebut watak yang terdapat dalam cerita. -Murid dipanggil bagi memutarkan roda kata. -Guru meminta murid menceritakan semula secara ringkas cerita ” Semut oh semut ” berdasarkan roda kata yang diputarkan mengikut warna | Roda kata | |
Langkah 4 ( 5 minit ) | Menyebut nilai murni dan kosa kata | -Guru meminta murid menyebut nilai murni yang terdapat dalam cerita ini. -Guru menunjukkan beberapa kad nilai murni kepada murid. -Guru menunjukkan beberapa kosa kata yang terdapat di dalam cerita ini. | Kad Kosa Kata Kad Nilai Murni | |
Penutup ( 4 minit ) | Nyanyi lagu semut | -Murid – murid dikehendaki menyanyikan sebuah lagu yang bertajuk ” Semut ” - Murid menyanyi beramai-ramai dengan iringan muzik. | CD lagu Komputer | KTI 2.1.8 Menyanyi dengan iringan muzik |
Slot Pengajaran
Langgan:
Catatan (Atom)